Een goede afspraak is het halve werk: de voordelen van afspraken schriftelijk vastleggen

Mooi, je hebt als aannemer een nieuwe klus te pakken. Na een leuke kennismaking met de klant begin je vol enthousiasme aan de opdracht. De klant vraagt je om nog een paar kleine gunsten en die voer je met liefde uit, in de veronderstelling dat de klant daarvoor ook zal betalen. Toch is daar een verschil van mening ontstaan. De klant dacht dat die werkzaamheden al in de prijs waren inbegrepen. Zo’n onderling verschil kan natuurlijk gebeuren, maar miscommunicatie wil je zoveel mogelijk voorkomen. Niet alleen is het fijn om aan een klus een goed gevoel over te houden, maar; wie weet voor welke klus jullie elkaar in de toekomst nog nodig hebben. Zet daarom een aantal belangrijke zaken op papier, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Met die heldere afspraken kunnen jullie met een gerust hart de samenwerking aangaan.

 

De 5 voordelen van afspraken maken op papier

1. Verwachtingen worden waargemaakt

De klant schakelt jou als vakman in omdat hij bepaalde verwachtingen heeft bij het uiteindelijke resultaat. Wanneer je deze verwachtingen bespreekt, en vervolgens omzet in concrete afspraken zorg je niet alleen voor duidelijkheid, maar ook dat je ze waar kunt maken.

2. Een (financiële) geruststelling tijdens het klussen

Doordat je vooraf in kaart brengt wat er gaat gebeuren en hoeveel dat gaat kosten, geeft dat rust tijdens het klussen. Die vastgelegde afspraken brengen een stukje financiële zekerheid mee: de klant weet wat hij voor de klus gaat betalen. Kun je niet goed inschatten wat het werk gaat kosten en factureer je achteraf? Zorg er dan voor dat je goed specificeert welke werkzaamheden je hebt verricht en voor hoeveel uur. Maak gerust tussendoor en achteraf foto’s van je werk. Je kunt dan bewijzen wat je hebt gedaan.

3. Duidelijkheid over meerwerk

Als je voor een bepaalde klus een vaste prijs hebt afgesproken, en de klant vraagt je om iets extra’s te doen, dan is dat meerwerk. Om duidelijkheid te scheppen, kun je het beste vooraf aangeven dat deze extra wens meerwerk oplevert, en wat dat de klant gaat kosten. Leg dat meteen vast, al is het maar via Whatsapp!

4. Het beperkt onvoorziene risico’s

Wanneer de klant zelf materiaal aanlevert - zoals eigen vloertegels - wil je daar als vakman geen nee tegen zeggen. Wel wil je risico’s in kaart brengen. Bijvoorbeeld dat er tegels kapot kunnen gaan omdat het materiaal poreus is. Schat die risico’s vooraf in en meld het bij de klant. Als klusjesman heb je zelfs de plicht om vooraf gebreken aan te kaarten: dit heet de zogenaamde ‘waarschuwingsplicht’. Voldoe je daar niet aan, dan kan de klant jou achteraf aansprakelijk stellen.

5. Leidt eerder tot tevreden klanten en positieve reviews

Hetgeen wat je hebt vastgelegd leidt vaker tot een glimlach op het gezicht van je klant. Simpelweg omdat je alles kraakhelder op papier neerzet. Niemand komt voor verrassingen te staan en dat komt de samenwerking alleen maar ten goede. Bovendien levert je dat ook sneller een positieve klantreview op, wat weer goed is voor nieuwe klussen. Potentiële klanten gebruiken namelijk reviews bij hun overweging om jou als vakman in te schakelen.

Ook al lijken sommige afspraken vanzelfsprekend: houd bovenstaande in gedachten wanneer je een nieuwe opdracht aanneemt, zodat je met volle overtuiging kan beginnen. Succes!

Hulp nodig?

DAS biedt rechtshulp als je het nodig hebt. Juridische documenten, rechtshulp en advies van een juridisch expert of onze vertrouwde rechtsbijstandverzekering. Wil je meer informatie? Kijk dan op onze site.

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

Redactieteam
Het redactieteam van DAS.
Meer artikelen van Redactieteam