Wanneer spreek je van een zakelijk conflict?
Bijna iedere ondernemer krijgt weleens te maken met een conflict. Bij een zakelijk conflict liggen de belangen van de betrokken partijen niet op één lijn. De meeste zakelijke conflicten ontstaan door:
- onduidelijke (of gebrek aan) afspraken tussen personen en partijen*;
- slechte of niet-correct opgestelde algemene voorwaarden;
- algemene voorwaarden die niet of te laat van toepassing zijn verklaard bij het sluiten van de overeenkomst;
- het niet op tijd overhandigen van de algemene voorwaarden;
- tegenvallende verwachtingen;
- belangen van beide partijen die niet overeenkomen;
- misverstanden bij levering.
* Tip: leg je afspraken vooraf vast in een samenwerkingscontract.
Wacht niet te lang met het oplossen van een conflict met een zakelijk partner. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat het conflict erger wordt.
Zo los je een conflict met een zakelijk partner op
Bij een conflict tussen zakelijke partners wil je zo snel mogelijk een passende oplossing vinden. Je hoeft hiervoor niet altijd naar de rechter. Het is belangrijk dat je openstaat om het gesprek met je zakelijk partner aan te gaan en te luisteren naar de andere kant van het verhaal. Hebben emoties de overhand? Vraag dan een jurist om hulp.
Wat kun je zelf doen bij een conflict met je zakelijk partner?
- Ga in gesprek met je zakelijk partner. Sta open voor wat de ander te zeggen heeft. Onderzoek de oorzaak van het zakelijk conflict en de beweegredenen waarom je zakelijk partner niet mee wil werken.
- Zorg er altijd voor dat je afspraken goed worden vastgelegd. Dit kan in een samenwerkingsovereenkomst. Onze juristent helpten je daarbij graag.
- Lees de afspraken in het contract nog eens goed na. Houd je aan de overige bepalingen van het contract. Dit zijn bepalingen die zich buiten het conflict bevinden.
- Doe op voorhand geen toezeggingen aan je zakelijk partner of zzp’er met wie je samenwerkt. Kom je er niet uit? Laat eerst onze jurist je situatie beoordelen.
Conflict met zakelijke partner oplossen met mediation
Voordat je een jurist inschakelt, kun je kiezen voor zakelijke mediation. Zakelijke mediation is een vorm van conflicthantering. De betrokken partijen gaan met elkaar in gesprek. Er is een onpartijdige en onafhankelijke bemiddelaar - de zakelijke mediator – die beide partijen begeleidt bij het zoeken naar een passende oplossing. Maak alleen gebruik van zakelijke mediation wanneer beide partijen hier open voor staan. Anders heeft het geen zin. Ontdek hoe zakelijke mediation jouw conflict met zakelijke partner op kan lossen of neem gratis contact op.
Zakelijke overeenkomst ontbinden
Een zakelijke overeenkomst kun je, onder bepaalde omstandigheden, ontbinden. Dit heeft waarschijnlijk wel juridische gevolgen. Schakel daarom altijd een jurist in om de situatie te beoordelen en je persoonlijk advies te geven.
Franchiseformule en Wet franchise
Bij franchising gaan een zelfstandig ondernemer en een grote organisatie een samenwerking aan. Wie onderdeel uitmaakt van een franchiseformule, kan ik een conflict terechtkomen. Bijvoorbeeld als je uit de formule wilt stappen of bij onenigheid over afdrachten. Dat zijn vervelende conflicten met vaak grote gevolgen. Beide partijen hebben rechten die zijn vastgelegd in de Wet franchise.
Komen jullie er samen niet uit? Vraag juridisch advies bij een conflict met zakelijke partner
Heb je hulp nodig bij een conflict met je zakelijk partner? Je kunt ons altijd bellen. Onze juridisch specialist kijkt naar de situatie en geeft een passend advies.
Ben je verzekerd? Bel dan 088 3279 800. Niet verzekerd? Geen probleem! Bel ons op telefoonnummer 088 3279 856 en dan bekijken we samen hoe we je het beste kunnen helpen.