Juridische geschillen met aannemers door werk- en tijdsdruk
Een behoorlijke toename die te maken heeft met de krapte op de woningmarkt. Die krapte zorgt ervoor dat steeds meer mensen hun huis opknappen of verbouwen. Daar kiezen zij bewust voor, omdat de huizenprijzen sterk zijn gestegen. Wel zijn zij toe aan een ‘volgende stap’, dus gaan ze met hun eigen woning aan de slag. Dat zorgt voor een grotere vraag naar aannemers. En die vraag leidt tot meer werk- en tijdsdruk bij de aannemers. Ik merk dat aannemers zich daarin behoorlijk kunnen verslikken. Ook groeit het aantal zzp’ers binnen de aannemersmarkt en niet iedereen is vakbekwaam en werkt met garanties. We zien ook regelmatig geschillen tussen aannemers onderling.
Vertraging door corona
Er kwamen ook geregeld vragen binnen over aannemers die hun klussen niet kunnen afmaken door corona. Er zijn bijvoorbeeld producten niet leverbaar vanuit het buitenland waardoor de bouw wordt vertraagd, of er zijn zieke werknemers binnen het bedrijf waardoor de planning in de war komt. Voor aannemers zelf ook een vervelende situatie.
Niet laten escaleren
De meeste geschillen ontstaan doordat er geen duidelijke afspraken worden gemaakt over het werk zelf en de prijs. Afspraken maken over het uit te voeren (meer)werk en de termijn is erg belangrijk om conflicten te voorkomen. Het is ook niet verstandig om een conflict te laten escaleren. Blijf met elkaar in gesprek en kom je er dan niet uit? Dan kan mediation wellicht helpen om een oplossing te bieden waar beide partijen zich in kunnen vinden.
Disclaimer
Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.