"Wat je niet hebt", hoef je niet te beschermen"

Januari staat te boek als saaie maand, met Blue Monday als hoogtepunt. Veel mensen schijnen er neerslachtig van te worden. Zelf keek ik ernaar uit. Na een hectisch jaar met een verhuizing en een volgeboekte herfst kan ik wat leegte wel waarderen.

Verhuizen staat op de lijst van major life events en dat heb ik ondervonden. Naast een hoop administratief geregel moest ik de opruimgoeroe in mezelf naar boven halen. Met Marie Kondo op mijn schouder probeerde ik onze huisraad te halveren zodat ons oude huis ruimtelijk op de foto kon. Heel veel dingen ‘sparken joy’ als je er iets te lang bij stilstaat. Het werd een taaie oefening in loslaten.

Dag van de Privacy

Heerlijk dus, een saaie maand. En je zou het misschien niet verwachten, maar januari kent naast Blue Monday nog een speciale dag. 28 januari 2023 was het de Dag van de Privacy in Europa. Deze dag is in het leven geroepen om aandacht te vragen voor het belang van privacy en de bescherming van persoonsgegevens.

Er is gekozen voor 28 januari omdat op die dag in 1981 het Dataprotectieverdrag werd getekend. Inmiddels hebben we dus de 42ste Dag van de Privacy gevierd. Met de toename van cybercriminaliteit en datalekken is gegevensbescherming belangrijker dan ooit. Alle reden om het belang privacy in de spotlights te zetten.”

Elke dag

Heel goed zo’n dag, maar uiteindelijk is het iets waar we elke dag aandacht voor moeten hebben. Dat geldt voor alle bedrijven, maar zéker voor DAS. Mensen vertrouwen ons hun problemen toe en die moeten in veilige handen zijn. Dat lukt alleen als we ons daar allemaal van bewust zijn. De afgelopen jaren hebben we daar hard aan gewerkt. In trainingen, bijeenkomsten, e-learnings en met de inzet van onze privacy ambassadeurs is het belang van een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens doorlopend onder de aandacht gebracht.

Privacy blijft hot & happening

Privacy blijft hot & happening, zeker gezien alle technologische ontwikkelingen. Het is dus nooit ‘af’. Regelmatig verschijnen er berichten over organisaties die de mist in zijn gegaan, soms met een boete tot gevolg. Het gaat om organisaties die op grote schaal gevoelige persoonsgegevens verwerken. Denk aan ziekenhuizen, overheden en politieke partijen, die doorlopend moeten inspelen op allerlei maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Geen eenvoudige opgave.

Gouden tip: niet hamsteren!

Ook DAS staat voor diezelfde complexe taak. Mijn gouden tip luidt: niet hamsteren! Leg geen gegevens vast die je niet nodig hebt. Wat je niet hebt, hoef je niet te beschermen en ook niet achteraf weer op te ruimen.

Blog van Merel Peeters, functionaris gegevensbescherming bij DAS

Woordvoering
Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.
Meer artikelen van Woordvoering