1. Doe onderzoek
Voordat je een webshop opzet, is het belangrijk om te onderzoek of er vraag is naar jouw product of dienst in de doelgroep die je voor ogen hebt. Ga in gesprek met vrienden en familie om te peilen of er behoefte is aan wat jij aanbiedt.
Zodra je de behoefte hebt vastgesteld voor zowel je product als je doelgroep, is het tijd om na te denken over het soort bedrijf dat je wilt starten. Onderzoek bijvoorbeeld de branche waarin je gaat werken. Beantwoord (onder andere) de volgende vragen:
- Hoe presteren vergelijkbare bedrijven?
- Wat is hun omzet?
- Wat speelt er momenteel in die branche?
- Waar bevindt je doelgroep zich? En op welke manier willen zij benaderd worden?
Als je ongeveer 75% van je vragen hebt beantwoord en het blijkt dat er kans van slagen is, is het tijd om een bedrijfsnaam te kiezen en een bijpassende domeinnaam te registreren.
2. Kies een rechtsvorm
Als je een bedrijfsnaam hebt gekozen en een domeinnaam hebt geregistreerd, is het tijd om een rechtsvorm te kiezen. Je beslist dan welke vorm je onderneming krijgt. In Nederland zijn er verschillende rechtsvormen waar je uit kunt kiezen. De bekendste hiervan zijn een eenmanszaak, besloten vennootschap of een vennootschap onder firma. Elke rechtsvorm heeft eigen voor- en nadelen. Het is verstandig om grondig onderzoek te doen naar welke vorm het beste bij jou en jouw onderneming past.
3. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
Als je een rechtsvorm hebt gekozen, schrijf je jouw onderneming in bij de Kamer van Koophandel. Dat is verplicht. Voor sommige rechtsvormen moet je dan ook een notariële akte laten zien. Een notaris stelt deze voor je op. In de notariële akte staan bijvoorbeeld juridische afspraken.
Als jij je inschrijft bij de Kamer van Koophandel, worden je gegevens automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst.
4. Bouw je website
Heb jij je ingeschreven bij de KvK? Dan is het tijd om een functionele webpagina te bouwen. Als je bekend bent met design en software, kun je dit zelf doen. Maar als dat niet het geval is, is het verstandig om hulp in te schakelen. Er bestaan ook een hoop webshop softwareprogramma’s die je daarbij kunnen ondersteunen.
Als je hebt besloten welke software het beste voor jou werkt en de basis van de webshop is opgezet, is het tijd om deze verder in te richten. Denk na over de producten die je wilt aanbieden, de uitstraling van de 'etalage', de contactmogelijkheden en de structuur van de webshop. Besteed hier veel aandacht aan; het uiterlijk van je webshop is tenslotte het visitekaartje voor jouw product of dienst.
5.Algemene voorwaarden
Stel ook algemene voorwaarden op. Dit is wettelijk verplicht – en ze gelden zowel voor jou als voor je (potentiële) klanten. In deze algemene voorwaarden staat in ieder geval dat je klanten een herroepingsrecht hebben. Dat betekent dat als ze jouw product hebben ontvangen, ze nog minimaal 14 dagen bedenktijd krijgen. Verder staat er ook hoe lang klanten recht hebben op garantie op je product. Je kunt er bovendien regels in opnemen over het bestelproces, de levering, het sturen van ontvangstbevestigingen en het terugbetalen van het aankoopbedrag.
Zorg er altijd voor dat je klanten voor hun aankoop akkoord gaan met je algemene voorwaarden. Laat ze bijvoorbeeld een vakje aanvinken tijdens het bestellen.
6. Privacyverklaring
Zorg er ook voor dat je de privacy van je klanten waarborgt. Dat doe je door je te houden aan de eisen van de AVG. Dit zijn richtlijnen voor gegevensverwerking en het opslaan van gegevens.
De AVG is van kracht in heel Europa en is van toepassing op iedereen die daar woont of zakendoet. Als je niet aan deze wet voldoet, loop je het risico op sancties. Heb je hulp nodig bij het opstellen van privacyverklaringen? Maak gebruik van DAS Privacy Protect.
7. Cookiestatement
Denk ook na over een cookiestatement voor je webshop. Cookies zorgen ervoor dat je het gedrag van websitebezoekers in zekere mate in de gaten kunt houden en die gegevens kunt bewaren.
Een cookie is een klein informatiebestand, een soort ‘kruimel’, van je website die je achterlaat op de harde schijf van een bezoeker. Cookies zorgen ervoor dat je gebruikers van elkaar kunt onderscheiden en bijvoorbeeld op hun afzonderlijke wensen kunt inspelen.
Een cookie plaatsen mag pas wanneer een bezoeker daarmee akkoord is gegaan. Zonder een akkoord of een cookiestatement, waarin onder andere staat hoe je met cookies omgaat, voldoe je niet aan de Europese regelgeving en kun je sancties of een boete krijgen van de Autoriteit Persoonsgegevens.
8.Aansluiten bij een keurmerk
Heb je alle bovenstaande stappen doorlopen? Dan kun je jouw webshop nog aansluiten bij een keurmerk. Dit is niet verplicht, maar kan wel voor meer bestellingen zorgen. Klanten hechten namelijk waarde aan een keurmerk, omdat het aantoont dat je webshop betrouwbaar is en service levert. Zo krijgen ze een duidelijk en transparant zicht op producten en de prijzen die daarbij horen.
Kies voor een keurmerk dat afspraken heeft gemaakt met de Consumentenbond over de algemene voorwaarden die gelden tussen jou en je klanten. Als ondernemer kun je bij het keurmerk terecht voor klachtenbemiddeling en juridische hulp. Daarnaast krijg je bij certificering een juridische, financiële en veiligheidscheck en praktische tips hoe je jouw webshop kunt verbeteren. De kosten voor het aansluiten bij een keurmerk verschillen van gratis tot een paar tientjes per jaar.