Eerste aanmaning
Is de betalingstermijn verstreken en heeft je klant nog niet betaald? Stuur dan een eerste aanmaning ter herinnering aan de openstaande factuur. In deze eerste aanmaning stel je een nieuwe termijn waarbinnen je jouw klant nogmaals de kans geeft om te betalen. Ook vermeld je de kosten die je in rekening brengt als je klant niet betaalt.
Is je klant een particulier? Dan ben je verplicht om een WIK-brief (conform de Wet IncassoKosten) te sturen. Als je klant een ondernemer is, kan het zijn dat in de voorwaarden andere regels staan.
Tweede aanmaning
Als je klant na de eerste aanmaning nog niets heeft laten horen, kun je ervoor kiezen om een tweede aanmaning te sturen. Deze brief is een herhaling van de vorige.
Laatste aanmaning
Je hebt één of meerdere herinneringen gestuurd en je klant zelfs gebeld, maar die houdt voet bij stuk en betaalt je rekening niet. Op dat moment stuur je de laatste aanmaning. In de laatste aanmaning laat je jouw klant weten dat je juridische hulp inschakelt bij het innen van het factuurbedrag.
Aanmaning versturen
Hoe stel je een aanmaning op? En aan welke wettelijke eisen moet een aanmaning voldoen? Op onze andere pagina lees je hoe je een aanmaningsbrief verstuurt.
Heb je een vraag over aanmaningsbrieven?
Je kunt ons altijd even bellen.
Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 829.
Ben je wel verzekerd? Bel dan 088 3279 800.