In 6 stappen je debiteurenrisico beperken

Als ondernemer wil je het debiteurenrisico, oftewel het risico dat je klanten een factuur niet tijdig betalen, zoveel mogelijk beperken. Effectief debiteurenbeheer is daarom essentieel voor een financieel gezonde onderneming. Ontdek hoe je in 6 stappen het debiteurenrisico beperkt.

Gratis download

Onbetaalde facturen: hoe je ze voorkomt óf int.

Incassobrieven

  • Stel direct online op
  • Voldoen aan Wet Incassokosten
  • Aangetekend mailen mogelijk
  • Gratis voorbeeldbrieven

Algemene voorwaarden

  • Stel zelf je algemene voorwaarden op
  • Makkelijk online te regelen
  • Juridisch waterdicht
Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.

Wat is debiteurenrisico?

Het debiteurenrisico is het risico dat facturen niet tijdig worden voldaan. Als ondernemer verwacht je (terecht) dat je betaald wordt voor geleverde producten of diensten. Wanneer betalingen uitblijven, kan dit ernstige gevolgen hebben voor je bedrijf. Het kan de groei belemmeren, je liquiditeit in gevaar brengen en zelfs geplande investeringen vertragen. Maar dit hoeft niet te gebeuren.

Beperk je debiteurenrisico met goed debiteurenbeheer

Effectief debiteurenbeheer omvat alle stappen die je onderneemt om het debiteurenrisico te minimaliseren, vanaf het moment van opdracht tot de daadwerkelijke betaling. Dat begint al bij het opstellen van duidelijke algemene voorwaarden en eindigt pas wanneer het geld op je rekening staat. Effectief debiteurenbeheer draait om structuur en regelmaat in de gehele debiteurencyclus. Zo verklein je niet alleen het risico op wanbetaling, maar voorkom je ook problemen met de kasstroom.

Debiteurenrisico beperken: volg het ideale debiteurentraject

Wat doe je als een factuur op de vervaldatum niet is betaald? Volg een vast debiteurentraject. Het ideale debiteurentraject bestaat uit deze 6 stappen:

  1. Zodra je een opdracht hebt afgerond, verstuur je de factuur. Dit is dag 1 van het debiteurentraject. De volgende stappen gaan uit van een betalingstermijn van 30 dagen.
  2. Blijft een reactie van je klant uit? Plan op dag 16 een telefoontje. Vraag of alles naar wens is en informeer of je klant je factuur heeft ontvangen.
  3. Is de betaling op dag 31 nog niet binnen? Stuur dan een vriendelijke herinnering.
  4. Op dag 38 bel je die herinnering na. Is er een bijzondere reden waarom je klant nog niet heeft betaald?
  5. Staat de factuur op dag 44 nog steeds open? Stuur dan een aanmaning. Vermeld ook dat je een incassobureau inschakelt als je klant niet binnen 10 dagen betaalt.
    Wil je weten hoe je de incassokosten op de juiste manier in rekening kunt brengen? Bekijk onze uitleg en berekening van de incassokosten.
  6. Heb je alles geprobeerd, maar blijft de betaling uit? Schakel dan een NVI-gecertificeerd incassobureau in om je factuur te innen.

Tip voor als je klant failliet is: vraag je btw terug

In sommige gevallen blijft betaling uit, bijvoorbeeld wanneer een klant failliet gaat. Als het duidelijk is dat een vordering oninbaar is, kun je de btw terugvragen bij de Belastingdienst.

Download de gratis infographic

Wil jij deze stappen altijd bij de hand hebben? Download dan onze gratis infographic ‘Het ideale debiteurentraject voor zakelijke klanten in 6 stappen’.

Heb je een vraag over debiteurenrisico?

Je kunt ons altijd even bellen.
Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 829.
Ben je wel verzekerd? Bel dan 088 3279 800.

Lees verder