Bestelling niet geleverd
Als je als ondernemer producten of diensten afneemt van een andere ondernemer, valt dit onder een zakelijke overeenkomst. Bij zakelijke overeenkomsten geniet je minder bescherming door de wet in vergelijking met consumentenovereenkomsten. Daarom is het belangrijk om goed op te letten bij de algemene voorwaarden van je leverancier en vooraf duidelijke afspraken te maken.
Voorkom dat je leverancier niet levert
Om te voorkomen dat je zakelijke bestelling niet wordt geleverd, kun je de volgende stappen ondernemen:
- Spreek duidelijk een (uiterste) leverdatum af en leg deze schriftelijk vast.
- De meeste leveranciers hanteren algemene voorwaarden. Neem de tijd om ze goed door te lezen voordat je een overeenkomst aangaat. Let vooral op passages over levertijden, aansprakelijkheden en ontbindingsmogelijkheden. Ben je het niet eens met bepaalde voorwaarden of heeft je leverancier geen algemene voorwaarden? Probeer dan samen andere afspraken te maken.
- Overweeg om inkoopvoorwaarden op te stellen. Daarin kun je specifieke informatie opnemen over levertijden en ontbindingsmogelijkheden. Deze inkoopvoorwaarden deel je schriftelijk en voorafgaand aan de overeenkomst met je leverancier.
- Overweeg om achteraf te betalen. Door achteraf te betalen, heb je een extra zekerheid voor jezelf. Dit fungeert ook als een stok achter de deur voor je leverancier. Hiermee voorkom je dat je geld kwijt bent als je bestelling niet wordt geleverd.
- Pas indien nodig je klantcommunicatie aan. Als je afhankelijk bent van leveringen van je leverancier en je wilt er zeker van zijn dat je jouw eigen klanten op tijd kunt leveren, overweeg dan om iets langere levertijden aan te geven. Op die manier creëer je wat meer zekerheid voor jezelf.
Wat te doen als je bestelling niet geleverd wordt
Als je zakelijke bestelling niet wordt geleverd, kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn, zowel voor jou als voor je klanten. Probeer eerst persoonlijk contact op te nemen met je leverancier. Op deze manier behoud je een persoonlijke en vriendelijke benadering en geef je jouw leverancier de mogelijkheid om de situatie uit te leggen. Misschien is er een goede reden voor de vertraging en kunnen jullie samen een oplossing vinden.
Als dat niet lukt, kun je juridische stappen nemen. Voordat je een schadevergoeding kunt eisen of de overeenkomst kunt ontbinden, dien je de leverancier eerst een ingebrekestelling te sturen. In deze brief leg je de situatie uit en geef je je leverancier nog één kans om met een passende oplossing te komen. Je geeft de leverancier hier een redelijke termijn voor. Als de leverancier niet slaagt of geen gehoor geeft aan de ingebrekestelling, kun je vervolgstappen ondernemen.
Heb je een vraag over het conflict met je leverancier?
Je kunt ons altijd bellen.
Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 842.
Ben je wel verzekerd? Bel dan 088 3279 800.