'Wet goed verhuurderschap’, waar moet je als verhuurder op letten?
1.Niet discrimineren en niet intimideren
Verhuurders moeten een heldere en transparante selectieprocedure hanteren. Bij het openbaar aanbieden van woon- of verblijfruimte moeten objectieve selectiecriteria worden gebruikt en gecommuniceerd. En de verhuurder moet aan afgewezen kandidaat-huurders de keuze voor de wel gekozen huurder motiveren.
Verder verbiedt de wet intimidatie door de verhuurder. Een verhuurder moet op een juiste wijze en met respect voor de huurder omgaan met klachten. En een verhuurder mag geen vormen van fysieke of seksuele bedreiging of intimidatie gebruiken. Ook mag een verhuurder geen voorzieningen saboteren waar de huurder recht op heeft en mag een verhuurder de huurder niet chanteren, bijvoorbeeld door te dreigen met niet verlengen van een tijdelijke huurovereenkomst of het opzeggen van een bestaande huurovereenkomst.
2.Schriftelijke huurovereenkomst
Een mondelinge huurovereenkomst kan leiden tot onzekerheid en onduidelijkheid, omdat afspraken niet schriftelijk zijn vastgelegd. Daardoor is bij eventuele misstanden moeilijk te achterhalen wat er afgesproken is. In deze nieuwe wet is daarom bepaald dat een huurovereenkomst schriftelijk moet worden vastgelegd. Dit geldt alleen voor overeenkomsten die worden afgesloten na inwerkingtreding van deze wet, dus na 1 juli 2023.
3.Maximaal twee maanden kale huur als waarborgsom vragen
De hoogte van de waarborgsom mag maximaal tweemaal de kale huur bedragen. De waarborgsom mag voortaan alleen verrekend worden met een openstaande huurschuld, onbetaalde servicekosten of door de huurder veroorzaakte schade aan de woning.
Ook wordt de terugbetaling in de wet opgenomen: 14 dagen als er niets te verrekenen is, 30 dagen als er kosten verrekend moeten worden. In geval van verrekening wordt de verhuurder verplicht om een gedetailleerde schriftelijk opgave te doen van de verrekende bedragen.
4.Handhaven
Bij een door het college van burgemeester en wethouders in te stellen meldpunt kunnen huurders terecht met signalen en klachten over ongewenst gedrag van verhuurders of verhuurbemiddelaars. Daarmee vormt het meldpunt een belangrijke basis voor de gemeentelijke handhaving.
Wanneer een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet als goed verhuurder gedraagt, kan er een bestuurlijke boete worden opgelegd van maximaal 22.500 euro bij de eerste overtreding tot maximaal 90.000 euro bij recidive binnen vier jaar. Het overtreden van de wet kan ook openbaar gemaakt worden. Bij recidive kan de gemeente overgaan tot beheerovername van het pand.
Hulp nodig?
Heb je vragen over de Wet goed verhuurderschap, neem dan gerust contact met ons op. Wil je hulp bij het opstellen van een huurovereenkomst? Kijk dan op onze site voor voorbeelddocumenten. Wil je een huurovereenkomst laten opstellen door een jurist? Dan vind je op onze site meer informatie.
Dit blog is van Christa Verploeg, jurist en mediator bij DAS
Disclaimer
Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.