Nieuwe wet tegen misleiding bij online aankopen: dit verandert er
Deze wet is dus vooral belangrijk voor webwinkels, online platformen en aanbieders van online zoekfuncties. Voldoen zij niet aan de regels? Dan kunnen zij een boete krijgen. Bovendien kan de consument dan makkelijker onder de overeenkomst uitkomen.
Nieuwe regels
Met de komst van de nieuwe wet worden de regels voor webwinkels en aanbieders van digitale platforms uitgebreid en verduidelijkt. Een greep uit de nieuwe regels:
- Als de webwinkel reviews van consumenten op zijn site plaats, moet hij vertellen of (en hoe) hij controleert dat deze reviews van consumenten zijn, die het product echt hebben gebruikt of gekocht.
- Digitale platforms moeten nagaan en meedelen of de aanbieder van een product een consument of een handelaar is, of de Europese consumentenregels van toepassing zijn, en welke partij de verplichtingen uiteindelijk zal nakomen.
- Digitale platforms, maar ook aanbieders van een online zoekfunctie (denk aan vergelijkingssites), moeten aan de consument informatie verstrekken over de belangrijkste parameters ter bepaling van de rangschikking van een zoekopdracht.
- Consumenten moeten worden geïnformeerd over het feit dat de prijs van een gepersonaliseerd aanbod, is vastgesteld aan de hand van geautomatiseerde besluitvorming.
- Bij aanbiedingen ('van...voor') moet de handelaar als referentieprijs (de 'van'- prijs) de laagste prijs hanteren die door hem is toegepast gedurende een periode van ten minste dertig dagen voorafgaand aan de prijsvermindering.
Extra informatieverplichtingen
Uit het bovenstaande rijtje blijkt online handelaren vanaf 28 mei veel extra informatie moeten geven. Deze informatie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden verstrekt. De informatie kan dus niet in algemene voorwaarden worden ‘weggestopt’. Als een of meer van de informatieverplichtingen niet is nagekomen, dan is er vaak sprake van een oneerlijke handelspraktijk. In dat geval kan de consument de overeenkomst vernietigen.
Boete voor valse reviews
Uit de wet volgt bovendien dat online handelaren een forse boete kunnen krijgen als de regels niet nakomen, bijvoorbeeld omdat ze valse reviews tonen. Het toezicht daarop wordt door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) uitgevoerd. Als verkoper is het dus verstandig om je goed te laten informeren over deze nieuwe regels!
*