Horecaondernemer in het nauw door contractfoefje werknemer

Horecaondernemer Bram* had de arbeidscontracten van zijn werknemer Ilse* digitaal ter beschikking gesteld. Er liep een contract voor bepaalde tijd. Toen kwam corona. Bram moest zijn zaak sluiten en had dus geen werk voor Ilse. Anderhalve maand na haar laatste werkdag gaf Ilse ineens aan dat zij de digitale contracten niet online kon inzien.

Bram zette vervolgens de contracten opnieuw in de online portal. Daarmee kwamen de oude contracten te vervallen. Tot zijn grote verbazing kreeg Bram bericht van de advocaat van Ilse: ze maakte aanspraak op een contract voor onbepaalde tijd en eiste een aanzegvergoeding. Bram had namelijk uiterlijk één maand voor het einde van het tijdelijk contract moeten aangeven of het contract verlengd werd of niet. Dat heet aanzeggen. Ilse stelde dat dát niet was gebeurd.

Vervallen documenten

Bram nam contact met mij op. Hij kon helaas niet meer aantonen dat de arbeidsovereenkomsten eerder in de portal stonden met een leesbevestiging. Die waren komen te vervallen doordat hij op verzoek van Ilse deze documenten opnieuw had geplaatst. Er was alleen wat appcontact met collega's, waaruit bleek dat Ilse wist dat het contract een bepaalde duur had. Een vaste einddatum bleek er niet uit.

Procedure te groot risico

Met Bram besprak ik de mogelijkheden. Het starten van een procedure zou voor Bram een te groot risico zijn. De kans was aanwezig dat Bram na een paar maanden procederen geen gelijk zou krijgen van de rechter. En dan zou hij alle resterende maanden salaris moeten betalen. Ilse had ook al ruim een maandsalaris ontvangen, zonder te hoeven werken door de coronamaatregelen.

Voorstel uitkeren maandsalaris

We besloten om Ilse een voorstel te doen. Bram wilde haar nóg een maandsalaris uitkeren. Maar als Ilse wilde procederen, zou Bram haar ook daadwerkelijk oproepen voor werk. De overheid had namelijk net aangekondigd dat de horeca vanaf 1 juni weer gedeeltelijk open kon. Blijkbaar wilde Ilse niet bij Bram weer aan de slag, want ze accepteerde dat extra maandsalaris.

Grootste probleem opgelost

Bram was blij dat het grootste probleem, een mogelijk contract voor onbepaalde tijd, van tafel was. En dat voor een relatief laag bedrag.

* De namen zijn gefingeerd.

Sean Witteveen Jurist
Ik werk als jurist en behandel contractuele- en arbeidszaken.
Meer artikelen van Sean

Gratis juridische hulp in uw mailbox!

Blijf op de hoogte

Ontvang per e-mail de maandelijkse nieuwsbrief DAS Update en periodieke e-mailingen voor ondernemers met juridische tips, nieuws en oplossingen van DAS.

Nu aanmelden