Voorbeelden uit de praktijk
Medicijnen weggooien door technische storing
Een huisarts heeft een huisapotheek. Voor het bewaren van de medicijnen is speciale koelapparatuur nodig. De juiste temperatuur luistert heel nauw! De huisarts heeft een contract afgesloten met de leverancier om bij calamiteiten direct, binnen 1 uur, maatregelen te treffen om te voorkomen dat medicijnen niet meer bruikbaar zijn. Er was een storing, maar de leverancier kon wegens onvoorziene omstandigheden pas na 2 dagen komen. De huisarts moet daardoor veel medicijnen weggooien. Voor het verhalen van de schade schakelt de huisarts DAS in. Zo komt zij zelf niet voor hoge kosten te staan en kan zij haar tijd stoppen in het zien van patiënten.
Moeilijk te herkennen ziektebeeld
Een arts behandelt een patiënt met onschuldige klachten. Hij verwijst de patiënt dan ook niet direct door naar een specialist. Later blijkt er sprake van een ernstig, maar moeilijk te herkennen ziektebeeld. De patiënt herstelt, maar hij dient ook een klacht in bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg vanwege te laat ingrijpen.
De arts voelt zich ten onrechte aangevallen. Heel begrijpelijk. Onze jurist van het zorgteam staat hem bij. De DAS-specialist voert het verweer en biedt persoonlijke ondersteuning. Belangrijk, want het is een lang en emotioneel traject.
Uitkomst: de arts krijgt gelijk. Na een procedure van een jaar is de klacht ongegrond verklaard. Inschatting uren en kosten zonder verzekering: € 6.750 voor juridische bijstand (30 uur à € 225).
Kosten voor de arts: geen, omdat hij gebruik maakt van DAS voor de Zorg - beroep en praktijk.