Wat staat in een huurcontract van een bedrijfsruimte?
In een huurovereenkomst leg je de gemaakte afspraken vast over de (ver)huur van een bedrijfsruimte. Welk soort huurcontract je nodig hebt, hangt af van het soort bedrijfsruimte en de duur van de huur.
Dit neem je allemaal op in een huurovereenkomst:
- NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) van zowel huurder als verhuurder
- Adres en omschrijving van de bedrijfsruimte
- Omschrijving van waar de bedrijfsruimte voor gebruikt zal worden
- Huurprijs (all-in of verdeeld in kale huur en servicekosten)
- Manier en frequentie van betaling
- Afspraken over periodieke huurverhoging
- Hoogte van de waarborgsom en/of bankgarantie
- Begin- en einddatum van het huurcontract
- Afspraken over gebruik, onderhoud en herstel van de bedrijfsruimte
- Hoogte servicekosten
- Handtekeningen van de huurder en verhuurder
Meer weten? Lees de huur- en koopovereenkomst van een bedrijfspand.
Waar moet je op letten bij het huren van een bedrijfspand?
Voordat je een huurovereenkomst tekent, is het verstandig om op een aantal zaken te letten. Het huren van een bedrijfspand kan namelijk complex zijn. Allereerst is het belangrijk om te bepalen welk type bedrijfspand je gaat huren, of het nu gaat om een winkelpand of een andere soort bedrijfsruimte. Dit heeft namelijk invloed op de mate van huurbescherming die je hebt; bij een winkelruimte geniet je bijvoorbeeld meer huurbescherming dan bij een andere bedrijfsruimte.
Bovendien is het raadzaam om na te denken over de huurtermijn. Meestal wordt er bij een huurovereenkomst voor bedrijfsruimtes een termijn van vijf jaar afgesproken. Het is ook belangrijk om het bestemmingsplan te raadplegen, evenals de huurprijs, de onderhoudskosten en de staat van oplevering. Door deze zaken goed in overweging te nemen, kun je onnodige discussies voorkomen.
Leg duidelijke afspraken vast in het huurcontract van je bedrijfsruimte
Vaak ontstaan er tussen huurders en verhuurders discussies over welke partij voor welke zaken verantwoordelijk is. Daarom is het belangrijk om duidelijke en concrete afspraken in het huurcontract vast te leggen. Maak (onder andere) afspraken over:
- Wie verantwoordelijk is voor servicekosten als beveiliging, schoonmaak en onderhoud.
- Of er sprake is van casco huur en hoe het pand aan het einde van de huurperiode opgeleverd moet worden
- Of de huurder een deel van het pand mag onderverhuren aan een andere partij
- In hoeverre een huurder het pand op eigen initiatief mag aanpassen en voor welke werkzaamheden toestemming nodig is
- Wie er betaalt voor renovatie- en verbouwingskosten
- Op welke dag van de maand de huurder de huur moet betalen
Voorbeeld huurovereenkomst bedrijfsruimte
Je zoekt een voorbeeld van een huurcontract voor een bedrijfsruimte. Op internet kun je kiezen tussen een standaard huurcontract of een model-huurovereenkomst. In een standaard-huurcontract kunnen echter zaken staan die niet passen bij jouw situatie. Laat je daarom adviseren door onze juridisch specialisten. Dan weet je zeker dat het contract ook daadwerkelijk voor jou van toepassing is.
Heb je een huurcontract nodig waar specifieke onderdelen in moeten staan? Raadpleeg dan een van onze adviseurs.
Voorbeeld huurovereenkomst kantoorruimte
Heb je een huurovereenkomst nodig voor je kantoorruimte? In onze Documentenshop kun je die makkelijk zelf online opstellen.
Heb je een vraag over je huurcontract bedrijfsruimte?
Heb je het voorbeeld huurcontract bedrijfsruimte gebruikt? Misschien heb je dan nog steeds vragen of heb je hulp nodig. Bijvoorbeeld omdat je twijfelt over het type overeenkomst of over de interpretatie van bepaalde onderdelen. Of misschien wil je nalopen of alle belangrijke afspraken staan vastgelegd. Ons team van juridisch specialisten geeft je graag advies bij een huurovereenkomst voor een bedrijfsruimte. Je kunt ons altijd bellen.
Ben je niet verzekerd? Bel dan naar 088 3279 853.
Ben je wel verzekerd? Bel dan naar 088 3279 800.