1. Check de betaalmoraal en kredietwaardigheid van je klant
Voordat je een zakelijke relatie aangaat met een nieuwe klant, is het belangrijk om diens kredietwaardigheid en betaalmoraal te controleren. Zorg dat je weet of je kunt vertrouwen op tijdige betalingen. Onderzoek hoe het bedrijf er financieel voorstaat en of het bekend staat als een betrouwbare betaler bij andere zakelijke partners.
2. Factureer tijdig en correct
Stuur direct een factuur als je jouw product of dienst hebt geleverd. Je klant ontvangt deze dan op een moment dat alles nog vers in het geheugen ligt. Zorg er ook voor dat de factuur correct is.
3. Maak betalen zo gemakkelijk mogelijk voor je klant
Maak het betalen voor je klanten zo gemakkelijk mogelijk. Zorg ervoor dat je rekeningnummer altijd duidelijk vermeld is, zelfs als het al eerder is doorgegeven. Probeer het betaalgedrag van je klanten te begrijpen en pas de facturatiemethode hierop aan. Voor consumenten, zzp'ers en kleine mkb'ers kan het toevoegen van een iDEAL-link bijvoorbeeld handig zijn. Zo kunnen klanten snel en eenvoudig betalen zonder betaalgegevens te hoeven zoeken.
Als betalingen toch uitblijven, stuur dan bij een herinnering of aanmaning altijd de oorspronkelijke factuur mee.
4. Volg je facturen op
Zorg voor een goede opvolging van je facturen. Houd nauwlettend in de gaten of betalingen tijdig binnenkomen. Bepaal vooraf welke stappen je onderneemt als een klant niet op tijd betaalt. Wanneer stuur je een herinnering? Hoe lang wacht je voordat je een klant belt? En wanneer schakel je een incassobureau in? Breng structuur aan in je debiteurencyclus, zodat zowel jij als je klant precies weet waar jullie aan toe zijn.
Meer weten?
Download onze e-paper 'Hoe beperk ik mijn debiteurenrisico?' voor een praktisch stappenplan om een late betaling te voorkomen.
Heb je een vraag over late betalingen?
Je kunt ons altijd even bellen.
Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 829.
Ben je wel verzekerd? Bel dan 088 3279 800.