Niet betalende klant: hoe voorkom je dat je geleverde spullen kwijt bent?
Het is belangrijk dat je goede algemene voorwaarden opstelt. Daarin geef je aan onder welke voorwaarden jouw bedrijf zakendoet. Je vermeldt de regels die je hanteert voor onder andere de leveringen, betalingen, de verkoop, de inkoop, het toepasselijk recht en aansprakelijkheid.
Eigendomsvoorbehoud
Een onderdeel dat je in je algemene voorwaarden kunt opnemen is het eigendomsvoorbehoud. Dat betekent dat je contractueel vastlegt dat de geleverde spullen pas eigendom worden als de koper het openstaande bedrag heeft betaald. Als er dan niet voor de geleverde spullen is betaald, dan is het eigendom nooit overgegaan en kun je die dus terugvorderen van je klant. Dat zal wel via de juridische weg moeten als je klant daar niet aan meewerkt.
Discussie bij onroerende zaken
Wel kan er in sommige situaties discussie ontstaan of het eigendom van niet betaalde geleverde spullen toch eigendom zijn geworden van de niet betalende klant. Ook als er een eigendomsvoorbehoud is vastgelegd. Dat kan zo zijn als het gaat om spullen die bij een onroerende zaak, zoals een woning, zijn gaan horen nadat ze geplaatst zijn. Denk bijvoorbeeld aan een schuur, een schutting of een keuken. Dat heet eigendomsverkrijging door natrekking. Dan zit er weinig anders op dan een incassotraject te starten en bij de rechter een betaling af te dwingen.
Maar het is hoe dan ook verstandig om een eigendomsvoorbehoud in je algemene voorwaarden op te nemen. Dan sta je juridisch sterker in je schoenen mocht je klant niet betalen.