Niet betalende klant: hoe voorkom je dat je geleverde spullen kwijt bent?

Het gebeurt regelmatig dat klanten niet betalen voor geleverde spullen. Als ondernemer wil je natuurlijk de geleverde producten niet kwijt zijn als ze niet betaald worden. Maar kun je dat voorkomen?

 

Het is belangrijk dat je goede algemene voorwaarden opstelt. Daarin geef je aan onder welke voorwaarden jouw bedrijf zakendoet. Je vermeldt de regels die je hanteert voor onder andere de leveringen, betalingen, de verkoop, de inkoop, het toepasselijk recht en aansprakelijkheid.

Eigendomsvoorbehoud

Een onderdeel dat je in je algemene voorwaarden kunt opnemen is het eigendomsvoorbehoud. Dat betekent dat je contractueel vastlegt dat de geleverde spullen pas eigendom worden als de koper het openstaande bedrag heeft betaald. Als er dan niet voor de geleverde spullen is betaald, dan is het eigendom nooit overgegaan en kun je die dus terugvorderen van je klant. Dat zal wel via de juridische weg moeten als je klant daar niet aan meewerkt.

Discussie bij onroerende zaken

Wel kan er in sommige situaties discussie ontstaan of het eigendom van niet betaalde geleverde spullen toch eigendom zijn geworden van de niet betalende klant. Ook als er een eigendomsvoorbehoud is vastgelegd. Dat kan zo zijn als het gaat om spullen die bij een onroerende zaak, zoals een woning, zijn gaan horen nadat ze geplaatst zijn. Denk bijvoorbeeld aan een schuur, een schutting of een keuken. Dat heet eigendomsverkrijging door natrekking. Dan zit er weinig anders op dan een incassotraject te starten en bij de rechter een betaling af te dwingen.

Maar het is hoe dan ook verstandig om een eigendomsvoorbehoud in je algemene voorwaarden op te nemen. Dan sta je juridisch sterker in je schoenen mocht je klant niet betalen.

Sjaak Drinkenburg Jurist
Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in het bijzonder Mini's, en deel mijn juridische kennis in het weekblad AutoWeek. Daarin beantwoord ik juridische vragen van lezers. In mijn praktijk heb ik al vele zaken gedaan waarbij ik de ene keer de koper bijstond, de andere keer het autobedrijf. Ik laat me niet van de wijs brengen en weet de meeste geschillen met een gezond stukje boerenverstand tot een goed einde te brengen. Tot slot blog ik regelmatig voor DAS en geef ik gastlezingen aan studenten op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Meer artikelen van Sjaak

Gratis juridische hulp in uw mailbox!

Blijf op de hoogte

Ontvang per e-mail de maandelijkse nieuwsbrief DAS Update en periodieke e-mailingen voor ondernemers met juridische tips, nieuws en oplossingen van DAS.

Nu aanmelden