Nalatige leverancier vloert ondernemer Niek
Aannemer Niek krijgt de opdracht van zijn klant Anja om haar nieuwe dakterras in Amsterdam te voorzien van composiet vloerdelen. De levertijd van de planken is drie dagen. Ze worden op tijd geleverd, maar niet in de afgesproken kleur. Anja gaat niet met de kleur akkoord, ze wil graag antraciet in plaats van zwart. Niek beweegt hemel en aarde om alsnog de juiste kleur te bemachtigen. Helaas lukt het hem niet op tijd en nu zit hij met een ontevreden klant. Hoe kon dit misgaan en bij wie ligt de aansprakelijkheid?
Niek is een kleine zelfstandige met meer dan 25 jaar ervaring in het aanleggen van vloeren. Bij zijn offerte geeft hij altijd een gegarandeerde einddatum op. Vol trots vertelt Niek me dat hij erom bekend staat zijn klussen altijd snel op te pakken en binnen de tijd van drie dagen afmaakt. Dat is ook één van zijn USP’s. Als hij dan - buiten zijn schuld om - een keer niet zijn afspraken kan nakomen, vindt hij dat erg vervelend. Dat kan ik me goed voorstellen, dus ik ga voor hem aan de slag.
Leverancier vertrouwen op zijn blauwe ogen
Doordat Niek en zijn leverancier elkaar al langere tijd kennen, is het vastleggen van de exacte kleur van de planken hem ontgaan, wel de levertijd van de planken. Ondanks de lange zakenrelatie stribbelt zijn leverancier tegen. Als jurist adviseer ik ondernemers altijd om afspraken in detail schriftelijk vast te leggen, om gedoe achteraf te voorkomen. Zeker, een goede vertrouwensband vormt te basis van een goede zakenrelatie. Toch is detailvastlegging altijd de eerste keuze. Je weet nooit waar het spaak kan lopen. Gaat er iets mis met het product, de levering, de garantie? Dan geven de afspraken een stukje zekerheid, juist ook voor de zakenrelatie. Voor alle partijen is het dan duidelijk.
Niet op voorraad
De leverancier blijkt geen planken in de juiste kleur op voorraad te hebben, maar verzond alsnog de bestelling. Al snel wordt duidelijk dat de leverancier vooraf wist dat de bestelde kleur niet leverbaar was. Niek wil het er niet bij laten zitten, hij wil voor zijn klant en zaak opkomen. Omdat hij Niek hiervan niet op de hoogte heeft gebracht, stellen we de leverancier aansprakelijk voor de extra kosten die Niek nu moet maken. De leverancier begrijpt ons (juridische) standpunt en neemt zijn verantwoordelijkheid. Fijn!
Een goede afspraak is het halve werk
Het blijft zonde dat de garandeerde einddatum niet kon worden gehaald. Gelukkig heeft de leverancier begrip voor de situatie en denkt hij ook aan de lange termijn om als vaste leverancier van Niek te blijven. Er worden nieuwe, duidelijke afspraken gemaakt over de uitvoering en oplevering van het werk. Opnieuw legt Niek een gegarandeerde einddatum vast. En die wordt gehaald. Daar worden we blij van. Als het dakterras klaar is, stuurt hij mij een foto. Hij en zijn klant Anja zitten gezellig te tafelen op het prachtige nieuwe dakterras, in de gewenste kleur. Een glimlach tovert op mijn gezicht.
Hulp nodig bij een conflict met je leverancier?
Heb je een zakelijk conflict met je leverancier? Bijvoorbeeld omdat een geleverd product problemen vertoont of omdat er iets mis is gegaan met leveren? Stel hem in gebreke en gebruik onze handige voorbeeldbrieven en contracten. Je kunt ons natuurlijk ook bellen voor advies, daar zijn we voor. Ben je niet verzekerd? Bel 088 3279 883. Voor als je wel verzekerd bent: bel ons dan op telefoonnummer 020 651 1715.