Oneens met de factuur van je leverancier? Bekijk deze tips
Mooi is dat, je hebt een prijsafspraak gemaakt met een (goede) zakenrelatie en helaas klopt het niet. Wanneer de prijs afwijkt van de afspraak kun je diverse stappen ondernemen, bijvoorbeeld je zakenrelatie een brief sturen en indien nodig in gebreke stellen. Lees hieronder hoe je dat kunt doen.
Vertrouwensband belangrijk
Wat we veel in de praktijk zien is dat ondernemers elkaar vaak vertrouwen en op hun woord geloven. Dat is natuurlijk een mooi vertrekpunt, maar leg de afspraken wel op papier vast. Je kunt elkaar én vertrouwen én de afspraken vastleggen. Dat scheelt een hoop gedoe achteraf.
In detail
Gemaakte afspraken kunnen nog weleens tot discussie leiden. Daarom is mijn advies om afspraken voor zover mogelijk tot in detail vast te leggen. Bijvoorbeeld de kleur, het soort, de hoeveelheid, de prijs. Ook eventueel te leveren diensten, garanties, levertijden en prijsafspraken leg je zoveel mogelijk zwart op wit vast.
Juridisch sterker
Dit kun je eenvoudig doen in een overeenkomst, brief, per mail of zelfs in een appje. Zolang het maar zichtbaar zwart op wit staat. Een gedetailleerde afspraak is het halve werk. Wanneer er tussen jullie onenigheid ontstaat, sta je juridisch veel sterker als je de op papier gemaakte afspraken aan kunt tonen. Dit voorkomt discussie.
Twee routes om aan de slag te gaan
Het komt voor dat je in het ene geval oneens bent over een factuur en in het andere geval over de gemaakte afspraken. Bekijk hieronder dan de twee routes die je kunt volgen.
1. Oneens over de factuur - bezwaar maken
- Probeer er eerst samen uit te komen. Stuur een mail, (video)bel elkaar, Facetime of ontmoet elkaar in het echt.
- Lukt dat helaas niet? Stuur dan een aangetekende brief waarin je aangeeft dat de factuur niet klopt. Vraag om een reactie en, als dit ontbreekt, een nadere specificatie van de factuur. Het niet betwiste deel kun je het beste wel gelijk betalen.
- Verstuur de brief aangetekend per e-mail én per gewone post / e-mail. Bewaar een kopie voor jezelf.
- Reageert men niet? Neem dan contact met ons op.
2. Oneens over niet nakomen afspraken – in gebreke stellen
Heb je een overeenkomst gesloten, maar komt de andere partij de afspraken niet na? Dan kun je nakoming verlangen, de overeenkomst (gedeeltelijk) ontbinden en/of een schadevergoeding eisen. Met deze voorbeeldbrief stel je de andere partij in gebreke en geef je hem een laatste kans om zijn verplichting na te komen. Zorg wel voor een redelijke termijn voor je leverancier om dat te kunnen doen. Lees meer in de voorbeeldbeeldbrief.
Ook al lijken sommige afspraken vanzelfsprekend: houd bovenstaande in gedachten wanneer je een nieuwe opdracht aanneemt, zodat je met volle overtuiging kan beginnen. Succes!
Een juridische zorg?
Heb je een juridische zorg? Dan wil je snel een oplossing. Conflict met je leverancier of werknemer, een factuur die niet betaald wordt, een samenwerking die in duigen valt. Het kan je allemaal zomaar overkomen. Op die momenten, daar helpt DAS je bij. Je krijgt van ons juridische hulp met alle aandacht. Of je nu verzekerd bent of niet, wij helpen. Op das.nl vind je alvast meer informatie. DAS. Meesters in juridische hulp.
Disclaimer
Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.