Goed opgebouwd personeelsdossier blijft cruciaal bij disfunctioneren

Een goed opgebouwd personeelsdossier is cruciaal bij het verbreken van een arbeidscontract op basis van disfunctioneren. Sinds de Wet werk en zekerheid toetsen rechters het dossier aan de hand van strikte criteria. Met de komst van de Wet arbeidsmarkt in balans per 1 januari 2020, krijgen rechters meer ruimte om een ontbindingsverzoek te beoordelen. Toch blijft een goed opgebouwd personeelsdossier belangrijk.

De Wet arbeidsmarkt in balans maakt het mogelijk om meerdere redenen voor ontslag te combineren. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat er deels sprake is van disfunctioneren en deels van een verstoorde arbeidsverhouding. De rechter kan dan toch voldoende reden zien voor ontslag. Het disfunctioneren moet wel nog steeds uit een personeelsdossier blijken. Als het er echt op aankomt, sta je met een goed personeelsdossier een stuk sterker. Houd er wel rekening mee dat de rechter een hogere transitievergoeding kan toekennen als een medewerker op basis van meerdere ontslaggronden wordt ontslagen.

Formelere werkrelatie

Uit een klein onderzoek van DAS onder mkb’ers blijkt, dat een groot aantal kleine ondernemers geen personeelsdossier bijhoudt. De meest genoemde reden daarvoor is dat het te veel werk is en niet nodig. Toch raad ik aan om dat wel te doen. Een vrij informele relatie wordt daarmee weliswaar een stuk formeler, maar dit heeft ook voordelen. Zowel de ondernemer als de werknemer kunnen zich gemakkelijker beroepen op vastgelegde afspraken.

Hulp nodig?

Wil je graag hulp bij het opstellen van een personeelsdossier? Download dan onze gratis checklist. In onze Documenten Selfservice vind je daarnaast meerdere handige brieven en documenten, bijvoorbeeld een voorbeeldbrief uitnodiging verbetertraject, als je een werknemer een waarschuwing wil geven of op non-actief wil stellen.

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

Joyce Bender Advocaat

Ik ben een ervaren advocaat (vanaf 2011 werkzaam bij DAS) die gespecialiseerd is in het arbeidsrecht. In 2018 rondde ik de postacademische specialisatieopleiding Grotius Arbeidsrecht cum laude af. Cliƫnten kunnen bij mij terecht voor vraagstukken op het gebied van het arbeidsrecht in de breedste zin van het woord. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een klantgerichte en doortastende aanpak.

Ik houd mij bezig met het adviseren, onderhandelen en procederen op het gebied van het arbeidsrecht. Ik verricht werkzaamheden voor zowel werknemers, als werkgevers. In mijn praktijk krijg ik te maken met alle voorkomende vraagstukken op onder meer het gebied van arbeidsconflicten, arbeidsvoorwaarden, arbeidsongeschiktheid, (non-)concurrentiebedingen, cao-recht, ontbindingsprocedures, reorganisaties et cetera. Ik heb een bijzondere interesse voor de statutair bestuurder, die een bijzondere positie inneemt in het arbeidsrecht. Daarnaast geef ik workshops, webinars en seminars aan ondernemers, adviseurs en juristen/advocaten op het gebied van het arbeidsrecht en schrijf ik blogs en wetenschappelijke artikelen - o.a. voor het Tijdschrift ArbeidsRecht- over arbeidsrechtelijke onderwerpen. Tot slot ben ik voorzitter van zowel het vakgroepbestuur Arbeid & Inkomen als van de Bezwarencommissie voor de toetsen voor de juniorenopleiding, beide binnen DAS.

Meer artikelen van Joyce

Gratis juridische hulp in uw mailbox!

Blijf op de hoogte

Ontvang per e-mail de maandelijkse nieuwsbrief DAS Update en periodieke e-mailingen voor ondernemers met juridische tips, nieuws en oplossingen van DAS.

Nu aanmelden