Checklist beoordelingsgesprek voor werknemers

In de maanden november en december vinden bij veel bedrijven de beoordelingsgesprekken plaats. Het is verstandig om je altijd goed voor te bereiden op een beoordelingsgesprek. Daarom geven we vier praktische tips.

Tip 1 Neem kritiek serieus en reageer zakelijk

Neem kritiek serieus en reageer daar vooral schriftelijk en zakelijk op. Schuif de schuld dus niet meteen in de schoenen van je leidinggevende. Stip neutraal de omstandigheden aan en geef aan dat je je wilt inzetten en samen op zoek wilt naar een oplossing. Bied aan om een cursus of scholing te volgen bijvoorbeeld.

Tip 2 Bereid je goed voor

Ga het gesprek open in en bereid je goed voor. Wat vind je zelf wat goed of minder goed gaat. Ook als je uitstekend functioneert, kan je wensen hebben voor een cursus of andere opleiding. Stel je open voor kritiek, maar houd je ogen open. Ben jij ineens de enige die op gesprek moet komen? Benoem wat je opvalt en vraag naar de reden.

Tip 3 Vraag om duidelijke motivering

Dit is natuurlijk een uitzonderlijk jaar doordat er vanwege het coronavirus grotendeels vanuit huis is gewerkt. Is het jou niet duidelijk hoe de beoordeling tot stand is gekomen? Vraag je leidinggevende het dan duidelijk te motiveren en aan te geven waarmee rekening is gehouden.

Tip 4 Blijf rustig

Het is niet verstandig om met je vuist op tafel te slaan. Agressief reageren is geen goed plan, ook al ben je nog zo boos. Leg rustig uit waarom jij het er niet mee eens bent en laat dat vastleggen in je personeelsdossier.

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

Woordvoering
Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.
Meer artikelen van Woordvoering