DAS reflecteert op 2022: onderschat de waarde van preventie niet

Een kritische terugblik op 2022 en een hoopvolle vooruitblik naar 2023. Lees hier de Q&A met Silvia Onos, directeur Marketing & Innovatie, waarin ze vertelt over wat DAS in 2022 gedaan heeft, wat de huidige maatschappelijke uitdagingen zijn en waar de focus komend jaar ligt. Ten slotte deelt ze een persoonlijke ervaring die haar een wijze les leert: onderschat de waarde van preventie niet.

Wat betekent ‘het recht toegankelijk maken’ in de praktijk?

“Voor mij betekent het recht toegankelijk maken dat wij zorgen dat iedereen, consument of ondernemer, op een eenvoudige en laagdrempelige manier toegang heeft tot juridische hulp. Dit doen wij ‘op maat’, en zorgen hiermee dat het bij onze klant past. Toegankelijk, geen moeilijke juridische termen, maar menselijke, persoonlijke berichten die iedereen begrijpt. Wij brengen het recht bij de maatschappij en juridische hulp dicht bij onze klanten. Ook als ze niet verzekerd zijn!”

Hoe hebben we dit in 2022 gedaan?

“In 2022 hebben we weer veel klanten geholpen met juridische vragen en problemen. Niet alleen zitten onze 850 juridische experts elke dag klaar om vragen te beantwoorden. Ook hebben we in 2022 niet twee, maar zelfs drie Vraag het DAS-dagen georganiseerd. Op deze dag bieden wij een gratis telefonisch adviesgesprek met een juridisch specialist aan. Daarnaast zorgen we ervoor dat we relevante, actuele en nieuwswaardige content delen waar onze klant écht wat aan heeft. Denk hierbij aan informatieve checklists, voorbeeldbrieven en whitepapers waarmee we onze klant helpen om juridische problemen te voorkomen of te beperken.”

De Vraag het DAS-dag, kun je daar wat meer over vertellen?

“In september 2022 was onze Vraag het DAS-dag een groot succes. De adviesgesprekken waren binnen 24 uur helemaal volgeboekt. De animo voor dit evenement heeft laten zien hoe groot de behoefte aan toegankelijke juridische hulp is in onze maatschappij. Paar feitjes: in september hebben we in totaal 303 vragen behandeld, waarvan 265 door consumenten en 38 door ondernemers. De meeste vragen gingen over wonen (25%) en werk en inkomen (21%), de andere vragen over aankopen en reizen (18%), familie en relaties (11%) en letsel en verkeer (10%). Woon-gerelateerde vragen gingen voornamelijk over geschillen met de buren, gemeenten, huurbazen en aannemers. Werk-gerelateerde vragen gingen voornamelijk over arbeidsvoorwaarden, ontslag en ziekte en verzuim.”

Waar zijn we trots op?

“We zijn erg trots op onze transformatie van verzekeraar naar juridisch dienstverlener behulp van data en technologie waardoor juridische bijstand voor onze klanten nóg toegankelijker wordt. Met behulp van ‘legal plug-ins’ zijn wij daar waar onze klant zich bevindt met als doel ondernemers en particulieren snel te kunnen helpen met relevante juridische informatie, diensten of verzekeringen.We werken samen met verschillende platformen, zoals de VerbouwApp en Huispedia, en proberen daarmee juridische conflicten te voorkomen door vóóraf al in kaart te brengen tegen welke juridische problemen ze kunnen aanlopen. Zoals bij het starten van een verbouwing of het tekenen van een koopovereenkomst bij de aankoop van een huis.”

Waar liggen verbeterpunten in het volgende jaar?

“Het zou erg mooi zijn als we nóg meer klanten, zowel consumenten als ondernemers, bewust kunnen maken van wat je preventief kan doen om een juridisch probleem te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het goed vastleggen van afspraken als je gaat verbouwen, vooraf de voorwaarden kritisch controleren en tijdig aan de bel trekken als het mis gaat. Maar ook als je een online aankoop doet. Wij adviseren onze klanten om bijvoorbeeld altijd de website te checken via Scamcheck om zeker te weten dat je koopt bij een betrouwbare verkoper. Ook ik ben hier afgelopen jaar helaas de dupe van geworden. Het is nog zuurder als je achteraf beseft dat dit voorkomen had kunnen worden door een simpele ‘check’. Maak dus zeker gebruik van de Scamcheck om de kans op online oplichting te verkleinen."

 "Naast consumenten kunnen natuurlijk ook ondernemers meer doen om juridische problemen te voorkomen. Zo hebben wij een toegankelijke online shop beschikbaar waar je direct geldige en kwalitatieve juridische documenten kunt maken en downloaden."

"Al met al zullen wij onze diensten en producten continu blijven optimaliseren en zorgen we dat we nóg zichtbaarder en relevanter zijn bij onze bestaande en nieuwe klanten. Dit doen wij niet alleen: juist in samenwerking met kwalitatieve partners creëren wij de toegevoegde waarde die het verschil maakt.”

Wat zijn de plannen voor 2023?

“Wij willen ons blijven richten op de actualiteiten en ontwikkelingen in onze maatschappij. Wij zijn afgelopen jaar allemaal hard geraakt. De uitdaging ligt momenteel nog steeds bij de energiecrisis, toegenomen inflatie, verduurzamen van woningen en cyber criminaliteit. Ook in 2023 blijven wij onze klanten zo goed mogelijk ondersteunen bij deze maatschappelijke uitdagingen. “

"Verder vraagt het hoge aantal juridische conflicten en vragen om ook na te denken over alternatieve manieren om een conflict op te lossen. Mediation is bijvoorbeeld een snelle oplossingsmethode bij een conflict die gericht is op behoud van de relatie. Beide partijen hebben hierbij regie over de uitkomst én is het goedkoper dan procederen. Wij bieden het al aan, maar we zien hier zeker nog veel kansen en mogelijkheden om gezamenlijk met partners naar toe te groeien."

Wat wil je de klant ten slotte meegeven?

“Onderschat de waarde van preventie niet. Maak actief gebruik van onze hulpmiddelen die wij zorgvuldig in samenwerking met onze juristen en advocaten hebben opgesteld. Heb je komend jaar plannen om je huis te verduurzamen? Of heb je een conflict met een klant? Maak gebruik van onze checklists en stappenplannen en voorkom dat je morgen spijt krijgt van problemen die je had kunnen voorkomen door vandaag preventieve maatregelen te treffen. Better safe than sorry!“

 

Woordvoering
Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.
Meer artikelen van Woordvoering