Juridische geschillen met aannemers blijven toenemen

Meer dan 4800 klanten van juridisch dienstverlener DAS waren afgelopen half jaar verwikkeld in een geschil met hun aannemer. In het tweede kwartaal van 2022 steeg het aantal meldingen met 4%, van ruim 2300 in het eerste kwartaal naar ruim 2400 in het tweede kwartaal.

 

‘Veel geschillen met aannemers worden veroorzaakt omdat afspraken niet goed worden vastgelegd’, zegt Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS. ‘Vaak ligt de oorzaak in onduidelijk en/of incomplete offertes en overeenkomsten. Het gebeurt regelmatig dat afspraken over wijzigingen achteraf niet goed worden vastgelegd. Daarnaast zien we veel geschillen over werk dat niet goed is uitgevoerd, veelal door werk- en tijdsdruk bij de aannemers’.

Afspraken maken over het uit te voeren (meer)werk en de termijn is erg belangrijk om conflicten te voorkomen. ‘Zorg er dus voor dat je een overeenkomst sluit waaruit duidelijk blijkt welke werkzaamheden verricht moeten worden. Spreek een termijn van oplevering af en maak afspraken over de betaling. Maak ook afspraken over garantie’, aldus Drinkenburg.

Verder adviseert Drinkenburg van DAS om een offerte pas te tekenen als deze met werkzaamheden 100 procent duidelijk gespecificeerd en compleet is, waaronder bijvoorbeeld de uurprijs voor arbeid. Is er sprake van meerwerk? Leg meerwerk vast en vraag hierbij concreet naar de prijs en leg die ook vast zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Blijf vervolgens in goed contact met je aannemer, doe goed onderzoek op voorhand, en vraag de aannemer gerust om referenties of kijk online.

Woordvoering
Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.
Meer artikelen van Woordvoering