Faillissement VanMoof: wat kun je als klant doen?
Ik heb een fiets besteld en nog niet geleverd gekregen. Wat moet ik nu doen?
Nu het bedrijf failliet is verklaard, moet je je tot de curator wenden. Die vraag je of de overeenkomst gestand gedaan wordt (lees: toch wordt nagekomen). Als dat zo is, dan krijg je je fiets en moet je – als je de fiets nog niet (volledig) betaald hebt – de fiets alsnog betalen. Als dat niet zo is dan kun je de koop ontbinden en de curator vragen om je terugbetalingsvordering op de lijst van voorlopig erkende crediteuren te plaatsen.
Dan heb je een concurrente vordering, zoals dat heet. De praktijk leert dat er vaak niet tot nauwelijks geld over is om concurrente schuldeisers te betalen. Zogenoemde preferente schuldeisers gaan namelijk voor. Dat is bijvoorbeeld de belastingdienst.
Ik heb een fiets in reparatie bij VanMoof. Krijg ik die terug?
Staat jouw fiets in verband met een reparatie nog bij VanMoof? De fiets blijft jouw eigendom en wordt dus niet van VanMoof. Je krijgt je fiets dus terug. Je zult dan wel moeten aantonen dat de fiets jouw eigendom is. Het is alleen wel de vraag of deze uiteindelijk nog kan worden gerepareerd.
Dit blog is van Sanne Depmann, advocaat bij DAS.
Sanne gaf in de uitzending van de Daily Move bij BNR uitleg over de situatie.
Disclaimer
Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.