Word niet de dupe van een grote webwinkel als product niet goed is

Internetbedrijf Amazon heeft een Nederlandse webwinkel geopend, waarbij duizenden Nederlandse winkeliers zijn aangesloten. Ook Bol.com werkt samen met zogenoemde ‘partnerbedrijven’. Maar stel dat er met je nieuw gekochte televisie of bank iets mis is of problemen ontstaan. Bij wie moet je dan aankloppen?

Ik zie regelmatig dat mensen naar het kastje van de muur worden gestuurd, omdat verkopers, fabrikanten en partnerbedrijven met de vinger naar elkaar wijzen. Maar er is maar 1 partij die een probleem moet oplossen: de verkoper. Wettelijk is het zo geregeld dat als een product niet voldoet, de verkoper moet zorgen voor reparatie of vervanging. Als dat niet mogelijk is, kan de koopovereenkomst worden ontbonden. Voorwaarde is wel dat de afwijking of het gebrek ernstig is.

Laat je niet van de wijs brengen

Maar wie is nu eigenlijk de verkoper in een constructie met een webwinkel en een partnerbedrijf? Ik kan mij voorstellen dat je als consument niet goed weet bij wie je je dan moet melden en makkelijk de dupe wordt van een kat-en-muisspel, maar laat je niet van de wijs brengen door je bijvoorbeeld te laten afschepen met een coulance oplossing. Meld je bij de partij waar je besteld en aan betaald hebt. Die moet jouw probleem oplossen. Of zij daarna nog in discussie gaat met een fabrikant of partnerbedrijf is aan de verkoper, maar daar mag jij als consument niet de dupe van worden.

Terugsturen binnen bedenktijd

Vergeet ook niet dat voor bijna alle online aankopen een bedenktijd geldt van veertien dagen. Je mag je nieuwe aanschaf dan binnen die termijn terugsturen, en daarvoor hoef je geen reden op te geven. Je mag zelfs je aankoop annuleren binnen de bedenktijd voordat je je aankoop hebt ontvangen. En ook hier geldt: stuur je aanschaf terug aan de partij waar je besteld en aan betaald hebt.

Meer lezen over dit onderwerp? Op onze site vind je de do’s and don’ts bij online aankopen.
Wil je de verkoper in gebreke stellen? Met deze gratis voorbeeldbrief kun je aan de slag.
Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

Sjaak Drinkenburg Jurist
Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in het bijzonder Mini's, en deel mijn juridische kennis in het weekblad AutoWeek. Daarin beantwoord ik juridische vragen van lezers. In mijn praktijk heb ik al vele zaken gedaan waarbij ik de ene keer de koper bijstond, de andere keer het autobedrijf. Ik laat me niet van de wijs brengen en weet de meeste geschillen met een gezond stukje boerenverstand tot een goed einde te brengen. Tot slot blog ik regelmatig voor DAS en geef ik gastlezingen aan studenten op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Meer artikelen van Sjaak

Gratis actuele en relevante juridische informatie

Blijf op de hoogte!

Ontvang per e-mail de maandelijkse nieuwsbrief DAS Update en periodieke e-mailingen met juridische tips, nieuws en oplossingen van DAS.

Nu aanmelden