Forse toename juridische geschillen rondom zonnepanelen

Bijna 800 klanten van juridisch dienstverlener DAS waren in 2022 verwikkeld in een geschil over de levering of plaatsing van zonnepanelen. In het eerste kwartaal van 2023 waren dat er al bijna 200. Daarnaast werd er door ruim 300 klanten advies gevraagd over problemen rondom de levering of plaatsing van zonnepanelen in het eerste kwartaal van dit jaar.

 

Het aantal conflicten over de levering of plaatsing van zonnepanelen bedroeg in 2021 ruim 500. Het aantal zaken steeg dus in 2022 met 60 procent ten opzichte van 2021.

Soort geschillen

Veel geschillen gaan over zonnepanelen die helemaal niet of te laat worden geleverd, zonnepanelen (en/of de omvormer) die niet naar behoren functioneren, zonnepanelen die niet conform voorschriften zijn geplaatst en dat het garantiebewijs voor de zonnepanelen niet wordt overhandigd, ondanks dat dit is afgesproken. Ook komt het regelmatig voor dat er schade wordt veroorzaakt aan het dak met lekkages tot gevolg.

Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS, wijst de stijgende energiekosten als één van de oorzaken aan voor de toename aan geschillen over de levering en plaatsing van zonnepanelen. ‘Steeds meer mensen besluiten om zonnepanelen te plaatsen op hun huis omdat de elektraprijs en daarmee de energiekosten sterk zijn gestegen. Dat zorgt voor een grotere vraag naar aannemers. En die vraag leidt tot meer werk- en tijdsdruk bij de aannemers. Daarnaast zie je dat er problemen bij de levering ontstaan doordat er bepaalde tekorten zijn van onderdelen zoals chips en halfgeleiders.’

Niet op tijd? Kosteloos ontbinden

Drinkenburg van DAS geeft als tip om goed vast te leggen wat je nu precies koopt. Welke panelen krijg je en waar worden ze geplaatst? Laat ook een duidelijke offerte opmaken en vraag wat de levertijd is. Vraag ook of alle onderdelen direct leverbaar zijn en zo niet, binnen welke termijn wel. Wil je zekerheid inbouwen? Laat dan vastleggen dat als de zonnepanelen niet op een bepaalde datum binnen zijn, je de mogelijkheid hebt om kosteloos van de overeenkomst af te zien.

‘Maak verder duidelijke afspraken over betalingen en betaal nooit meer dan maximaal 50 procent vooraf. Bij oplevering betaal je het restant. Overigens is het gebruikelijk om 10 procent als aanbetaling te voldoen. En check met wie je in zee gaat. Lees reviews van andere klanten’, geeft Drinkenburg van DAS nog aan.

Woordvoering
Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.
Meer artikelen van Woordvoering