Herstellen defect product binnen garantie

Een verkoper is verplicht u een goed product te leveren. Heeft hij u een ondeugdelijk product geleverd? Dan heeft u meestal recht op kosteloos herstel of vervanging.

Bekijk nu ook de video

Wat als het product dat ik kocht stuk is gegaan of niet meer goed werkt?

Altijd 6 maanden garantie

De wet geeft u als consument een garantie van 6 maanden. Gaat een product binnen die termijn stuk? Dan wordt ervan uitgegaan dat het product op het moment dat u het kreeg al niet aan de eisen voldeed. De verkoper moet het gebrek dan kosteloos herstellen. Tenzij hij bijvoorbeeld kan bewijzen dat het product door uw schuld kapot is gegaan, zoals wanneer u het product verkeerd hebt gebruikt. U heeft dan geen recht op kosteloos herstel of vervanging van het product.

Fabrieksgarantie

Fabrieksgarantie is eigenlijk een extra garantie. Het voordeel? U hoeft niet aan te tonen waarom het product defect is. U doet eenvoudigweg een beroep op de garantie en de verkoper moet dan bewijzen dat het defect door gebruik is ontstaan. De termijn van de fabrieksgarantie staat vermeld in het garantiebewijs. Bewaar deze dus altijd goed. Ga bij een defect product altijd terug naar de verkoper en niet naar de fabrikant. U heeft een overeenkomst met de verkoper, dus hij is degene die het probleem moet oplossen. De verkoper handelt het met de fabrikant af.

Garantie na reparatie

Ook op reparaties heeft u garantie. U mag namelijk van een reparateur verwachten dat hij goed werk levert. Op een reparatie aan uw auto, uitgevoerd door een BOVAG-erkend bedrijf, heeft u bijvoorbeeld 6 maanden garantie. Blijkt de reparatie niet goed uitgevoerd, dan kunt u binnen die termijn van 6 maanden een beroep op de garantie doen. Het moet dan wel gaan om hetzelfde defect. Doet het defect zich weer voor als de garantietermijn is verstreken? Dan moet u aantonen dat het defect samenhangt met het werk van de reparateur.

Wat te doen bij een kapot product

Als uw aankoop niet goed werkt, heeft u een ondeugdelijk product. Dit moet u zo snel mogelijk melden aan de verkoper.

  1. Check de algemene voorwaarden
    Kijk eerst wat de algemene voorwaarden van de verkoper zijn. In de algemene voorwaarden staan belangrijke bepalingen, bijvoorbeeld over de garantie, retourneren en reparaties. De verkoper moet u altijd de mogelijkheid geven de algemene voorwaarden in te zien. Bijvoorbeeld door ze mee te geven of ernaar te verwijzen toen u de koop sloot. Vaak zijn ze ook te vinden op hun website. 

  2. Vraag om vervanging of herstel
    Informeer de verkoper binnen 2 maanden over het defect. Vraag de verkoper het product kosteloos te herstellen of te vervangen binnen een redelijke termijn. Meestal is 14 dagen een redelijke termijn, soms langer. Het is namelijk afhankelijk van de situatie en het product. Sommige producten zijn nu eenmaal makkelijker en sneller te herstellen dan andere.

  3. Stel de verkoper in gebreke
    Reageert de verkoper niet? Dan kunt u de verkoper in gebreke stellen. Stuur een aangetekende brief waarin u de verkoper een laatste kans geeft om uw aankoop te repareren of te vervangen.

  4. Ontbind de overeenkomst
    Wordt uw product niet vervangen of gerepareerd binnen de gestelde termijn? Dan kunt u de overeenkomst ontbinden of korting vragen. Ook kunt u het product bij een derde laten herstellen. De kosten daarvoor kunt u bij de verkoper in rekening brengen.

  5. Dien een klacht in bij de Geschillencommissie
    Is een winkelier aangesloten bij een geschillencommissie, dan kunt u daar uw klacht neerleggen. Bekijk de termijnen van de verschillende commissies waarbinnen u een klacht in kunt dienen.

  6. Stap naar de rechter
    Is de verkoper niet is aangesloten bij De Geschillencommissie? Dan kunt u naar de kantonrechter. Doe dit wel alleen als het om een groot bedrag gaat. Soms zijn de proceskosten hoger dan uw aankoop- of schadebedrag. Laat u hierbij goed adviseren door een jurist.
Lees verder

Veelgestelde vragen