Gedoe met de aannemer: veelgestelde vragen en antwoorden op een rij

Veel klanten van ons waren in de eerste helft van dit jaar betrokken bij een geschil met een aannemer over de bouw of verbouwing van hun woning. Wat zijn nou veel voorkomende vragen? Ik zet er vier op een rij en geef antwoord.

1. Mijn aannemer levert de spullen niet, omdat er leveringsproblemen zijn. Wat kan ik dan doen?

Stel de aannemer in gebreke. Dit houdt in dat je hem een redelijke termijn gunt om alsnog de spullen te leveren. Lukt dit niet? Dan kun je dat deel van de overeenkomst ontbinden. De vraag is echter of dit wenselijk is, nu zeer waarschijnlijk ook een andere aannemer de spullen, wanneer er sprake is van leveringsproblemen, niet zal kunnen leveren. Het beste is dan ook om hierover in overleg te treden met je aannemer om te bezien of er een (tijdelijke) passende oplossing kan worden gevonden.

2. Mijn aannemer heeft de offerte tussentijds verhoogd, omdat de materialen duurder zijn geworden. Mag hij dit zomaar doen?

Als je een prijs hebt afgesproken met je aannemer dan kan je hem daaraan houden. Een prijsverhoging doorvoeren omdat het materieel duurder is geworden, is dan niet mogelijk, tenzij in de overeenkomst staat dat hij onder bepaalde omstandigheden de prijzen mag verhogen. Kijk ook goed tot welke datum de offerte geldig is. Na de datum staat het de aannemer vrij om de offerte aan te passen.

3. Mijn aannemer heeft de offerte tussentijds verhoogd, omdat de energieprijzen duurder zijn geworden. Mag hij dit zomaar doen?

Hiervoor geldt hetzelfde als bij vraag 2. Als je een prijs hebt afgesproken met je aannemer dan kan je hem daaraan houden. Een prijsverhoging doorvoeren omdat de energieprijzen stijgen, is dan niet mogelijk, tenzij het in de overeenkomst is opgenomen dat hij dan de prijzen mag verhogen. Kijk ook goed tot welke datum de offerte geldig is. Na de datum staat het de aannemer vrij om de offerte aan te passen.

4. Wat moet ik doen als mijn aannemer geen goed werk levert?

Als het werk niet goed is uitgevoerd, dan mag je niet zomaar een andere aannemer inschakelen en de kosten in rekening brengen. Hoe vervelend en begrijpelijk ook, je zult eerst een ingebrekestelling moeten sturen, wat inhoudt dat je de aannemer binnen een redelijke termijn de kans geeft om de gebreken te herstellen. Volg in zo’n geval de juiste stappen en voorkom extra kosten.

Meer weten?

Wil je weten hoe je een verbouwing zo goed mogelijk voorbereid om conflicten te voorkomen? Luister dan onze podcast "Hoe voorkom je een geschil met aannemer?" Ook vind je op onze site meer informatie over verbouwen.

Dit blog is van Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS

Disclaimer
Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

 

Sjaak Drinkenburg Jurist
Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in het bijzonder Mini's, en deel mijn juridische kennis in het weekblad AutoWeek. Daarin beantwoord ik juridische vragen van lezers. In mijn praktijk heb ik al vele zaken gedaan waarbij ik de ene keer de koper bijstond, de andere keer het autobedrijf. Ik laat me niet van de wijs brengen en weet de meeste geschillen met een gezond stukje boerenverstand tot een goed einde te brengen. Tot slot blog ik regelmatig voor DAS en geef ik gastlezingen aan studenten op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Meer artikelen van Sjaak

Gratis actuele en relevante juridische informatie

Blijf op de hoogte!

Ontvang per e-mail de maandelijkse nieuwsbrief DAS Update en periodieke e-mailingen met juridische tips, nieuws en oplossingen van DAS.

Nu aanmelden